Pamiętacie ACTA? Wmówiono Wam, że temat został zamknięty.
Oto dokładny zapis wytycznych prokuratora generalnego Andrzeja Seremeta w sprawie.....
Wiem, że długie i napisane prawnym bełkotem, ale to
niezwykle istotne!!!
PROKURATURA
GENERALNA BIURO PROKURATORA GENERALNEGO
PG
VII G 021/54/13
Wytyczne
Prokuratora Generalnego w zakresie prowadzenia postępowań o przestępstwa z
nienawiści
Działając
na zasadzie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 roku o prokuraturze
(tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599 z późn. zm.), mając na uwadze
konieczność ujednolicenia praktyki w zakresie sposobu prowadzenia postępowań
karnych o przestępstwa popełniane na szkodę grupy osób albo poszczególnej osoby
z powodu jej przynależności narodowej, etnicznej, rasowej, politycznej,
wyznaniowej albo ze względu na jej bezwyznaniowość, niezależnie od kwalifikacji
prawnej czynu zabronionego (zwanych w niniejszych wytycznych przestępstwami z
nienawiści) oraz z uwagi na potrzebę wyeliminowania występujących w ich toku
nieprawidłowości, przekazuję następujące wytyczne:
1. W zakresie uregulowań materialnoprawnych
2. Za wyczerpujące znamię publicznego nawoływania do
nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych
albo ze względu na bezwyznaniowość (art. 256 § 1 lek), jak też publicznego
znieważania grupy ludności albo poszczególnej osoby z tych powodów (art. 257
kk) należy uważać również zachowania polegające
na niepublicznym, a nawet skrytym sporządzeniu tekstu, znaku graficznego lub
symbolu o takim charakterze umieszczonego przez sprawcę w przestrzeni
publicznej, a w szczególności w Internecie lub w miejscu publicznym.
3. Publiczne nawoływanie do nienawiści na tle różnic
narodowościowych, etnicznych, rasowych lub wyznaniowych albo ze względu na
bezwyznaniowość (art. 256 § 1 kle), jak też publiczne znieważenie grupy
osób albo poszczególnej osoby z powodów określonych w art. 257 ldc nie musi być kierowane bezpośrednio do osoby bądź osób faktycznie
należących do grup wymienionych w tych przepisach. Dla bytu przestępstwa z art. 257 ldc nie ma znaczenia również okoliczność, czy sprawca rzeczywiście uznaje
podmiot znieważany za należący do takiej grupy, jeśli znieważa go z uwagi na
jego rzekomą przynależność do niej.
4. Przypisanie jednej z grup wymienionych w art. 256 § 1
kk cech wysoce negatywnych nie musi być równoznaczne z nawoływaniem do
nienawiści w rozumieniu tego przepisu. Należy
jednak ocenić, czy zachowanie takie wyczerpuje znamiona występku z art. 257 ldc
ze względu na formę wypowiedzi.
5. Przestępstwem z art. 257 kle nie jest samo przypisanie
osoby (osób) do grupy narodowościowej, etnicznej, rasowej, wyznaniowej albo
bezwyznaniowej, jeśli nie jest połączone ze znieważeniem tej grupy lub
znieważeniem osoby w związku z jej przynależnością do tej grupy.
6. W sprawach o przestępstwa z nienawiści należy
uwzględniać, że wolność wyrażania poglądów chroniona jest konstytucyjnie oraz w
oparciu o międzynarodowe konwencje.
7. W zakresie sposobu prowadzenia postępowań, z
uwzględnieniem że poniższe zasady odnoszą się nie tylko do spraw o przestępstwa
z nienawiści
8. Na każdym etapie postępowania przygotowawczego należy
dążyć do dokonania precyzyjnych i miarodajnych ustaleń odnoszących się do
zamiaru sprawcy, czynionych w oparciu o przeprowadzone dowody. Dla ustalenia zamiaru znaczenia przesądzającego nie mogą mieć wyłącznie
wyjaśnienia podejrzanego, należy bowiem uwzględnić stronę przedmiotową czynu, a
zwłaszcza sposób działania sprawcy.
9. Czynności z udziałem pokrzywdzonych powinny być
dokonywane z poszanowaniem ich godności, w sposób zapobiegający wtórnej
wiktymizacji.
10. Gdy jest to niezbędne dla poczynienia ustaleń faktycznych, uzyskanie adresu IP komputera, przy pomocy którego
popełniono przestępstwo i zapisów monitoringu publicznego lub prywatnego
powinno być dokonywane niezwłocznie.
11. Powołanie biegłego z zakresu językoznawstwa, historii
lub innej dziedziny wiedzy poprzedzone powinno być kompleksową analizą
faktycznej potrzeby uzyskania opinii wymagającej wiadomości specjalnych.
Niedopuszczalne jest zasięganie opinii biegłych w zakresie faktów i ocen
oczywistych, ogólnie przyjętych oraz prezentowanych w powszechnie dostępnych
źródłach. Od biegłego nie należy żądać dokonania ocen karnoprawnych.
12. Decyzje procesowe, a zwłaszcza rozstrzygnięcia
kończące postępowanie, powinny zawierać wnikliwe uzasadnienie, zrozumiałe dla
uczestników postępowania karnego oraz opinii publicznej; treść uzasadnień
takich decyzji powinna wskazywać na świadomość wagi i znaczenia dóbr
chronionych prawem, które narusza przestępstwo.
13. W zakresie postępowań innych niż karne oraz kwestii
organizacyjnych
14. Jeżeli ustalenia poczynione w toku postępowań
przygotowawczych o przestępstwa z nienawiści wskazują na konieczność podjęcia
środków z zakresu prawa administracyjnego, cywilnego bądź skierowania
sygnalizacji, sporządza się, stosownie do odrębnych uregulowań prawnych,
odpowiednie wnioski lub innego rodzaju pisma procesowe. Prawidłowość
podejmowania tego rodzaju działań badana jest przez prokuratury nadrzędne,
które w razie potrzeby udzielają konsultacji ułatwiających podjęcie decyzji o
skierowaniu odpowiednich pism oraz pomocy w ich opracowaniu.
15. Prokurator okręgowy wyznacza, w zależności od potrzeb,
jedną lub dwie prokuratury szczebla rejonowego, w których prokurator rejonowy
wyznacza po dwóch prokuratorów do prowadzenia postępowań w sprawach o
przestępstwa z nienawiści. W
przypadku dużej liczby spraw tego rodzaju, po uzyskaniu akceptacji Prokuratora
Generalnego, może zostać wyznaczonych więcej prokuratur rejonowych w danym
okręgu.
16. Sprawy tego rodzaju podlegać powinny szczególnie wnikliwemu wewnętrznemu
nadzorowi służbowemu. Skuteczność i poprawność sprawowania tego nadzoru
kontroluje się w ramach cyklicznych lustracji, przeprowadzanych przez nadrzędne
jednostki organizacyjne prokuratury.
17. Każde postępowanie przygotowawcze o przestępstwo z
nienawiści uznaje się za sprawę dużej wagi w rozumieniu § 81 rozporządzeniu
Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 marca 2010 r. – Regulamin wewnętrznego
urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (tekst jedn. Dz.
U. Nr 144 z 2014 r.), której prowadzenie obliguje do poinformowania prokuratora
nadrzędnego o wszczęciu postępowania przygotowawczego oraz istotnych dla jego
przebiegu czynnościach i zdarzeniach w jego toku.
18. Po o trzymaniu informacji, o której mowa w punkcie 14,
prokurator kierujący jednostką organizacyjną wyższego stopnia ocenia, czy zachodzą
przesłanki do objęcia sprawy zwierzchnim nadzorem służbowym.
19. Departament Postępowania Przygotowawczego Prokuratury
Generalnej prowadzi stały’ monitoring spraw o przestępstwa z nienawiści, w
ramach którego na koniec każdego półrocza przedstawia Prokuratorowi Generalnemu
sprawozdanie z badań prawidłowości prowadzenia postępowań karnych w tej
kategorii spraw. Sprawozdanie to kierowane jest do podległych jednostek
organizacyjnych prokuratury wraz z zaleceniami merytorycznymi, wydawanymi
niezwłocznie po jego sporządzeniu.
W czyim interesie działa aparat opresji?
Zostawiam to Wam.
Pamiętajcie jednak o jednej rzeczy,władza zapowiedziała, że będzie z niezwykłą bezwzględnością ścigać wyżej wymienione nadużycia.
Zaciska się pętla wolności słowa...oznacza to mocne pęknięcia wieży Babel i
rozpaczliwe próby ratowania starego porządku świata. Nie mówię, że nowy będzie
lepszy, może być zupełnie odwrotnie, jednak robimy wszystko co w naszej mocy,
by otworzyć zbłąkane umysły i pokazać, że może być inaczej.
Trzeba
przełamać schemat. To zależy tylko od Nas. Nadchodzą
wielkie zmiany. Jaką formę przybiorą?...
Podajcie proszę tą informację dalej. Wszystko odbywa się w
trybie przyspieszonym przy współudziale całkowitej medialnej ciszy.
Michał Szydlarski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz